Кредити від МВФ – допомога чи боргова яма?

Марія Мигаль

Минуло майже 8 місяців відтоді, як росія розпочала неспровоковане повномасштабне вторгнення в нашу країну. За цей час більшість країн світу згуртувалися, щоб надати Україні грантову допомогу або кредити на вигідних умовах. 

Але не всі міжнародні організації лояльні до нашої країни в настільки критичній ситуації. МВФ, який є одним із джерел фінансової підтримки України, не надав жодних пільгових умов для погашення кредитів та продовжує викачувати цінні ресурси з державного бюджету. 

Як і до війни, так і в умовах кризи, крім тіла боргу та відсотків Україна має сплачувати МВФ додаткові надбавки. 

Звичайно, такі вимоги не можна назвати ультиматумом — це лише умови, які країна погоджується виконувати. Хочеш отримати транш — візьми на себе зобов’язання виконувати їх.

Але чому сума надбавок, які Україна сплачує навіть під час війни, перевищує тіло кредиту? Чому з кожним траншем “допомоги” державний борг лише зростає?  

Надбавки МВФ є значним фактором зростання державного боргу. Додаткові збори Фонд накладає на країни у випадках:

  • якщо сума непогашеного кредиту становить понад 187,5% їх квоти;
  • якщо позика не погашена через 36 або 51 місяць.

Україна належить до переліку країн-позичальників, які сплачують ці збори, оскільки підпадає під обидві категорії штрафування. За час воєнних дій нашій країні довелося заплатити Міжнародному валютному фонду майже $1,37 млрд, з яких понад $147 млн — це доплати. 

Важливо зазначити, що МВФ не надає у відкритий доступ суму вже сплачених додаткових зборів та майбутніх таких платежів. Тому систему сплати надбавок не можна назвати прозорою та підзвітною. 

Навіщо МВФ підтримувати таку відверто контрпродуктивну політику?

Тому що доплати – це основне джерело фінансування Фонду. МВФ залучає ці ресурси для захисту від потенційних збитків та накопичення власного бюджету. Але ж він викачує цінні ресурси з тих країн, які стикаються з гострими проблемами та переживають кризу. Виходить, Фонд підтримує своє існування за рахунок країн, які перебувають у скрутному економічному становищі?

Такі умови повернення кредитів МВФ критично впливатимуть на платіжний баланс України. Зараз вони суттєво підвищують державний борг, який в умовах війни і так має тенденцію до зростання, а згодом можуть спричинити глобальну економічну кризу.

За оцінками минулого року, у період з 2021 до 2023 Україні довелося б виплатити МВФ $483 млн доплат. Зважаючи на повномасштабну війну та її економічні наслідки, ця оцінка суттєво занижена. За даними МВФ, протягом наступних 5 років Україна має сплатити на користь Фонду близько $9,2 млрд разом з відсотками та комісійними платежами. 

Тема сплати Україною додаткових надбавок МВФ є основою дослідження Інституту аналітики та адвокації. Організація ще від початку війни зверталася до світових лідерів щодо перегляду контрпродуктивної політики Фонду, але умови МВФ не змінилися.

Юрій Ромашко, директор ІАА, висловив свою позицію щодо сплати Україною доплат та наголосив, що Фонд не повинен отримувати свої прибутки від країн, які вже перебувають у серйозній економічній скруті: 

“Ми не плекаємо ілюзій, що скасування надбавок вирішить значні економічні проблеми нашої країни. Україна намагається протистояти російському вторгненню, у майбутньому країну потрібно відбудовувати, тож кожен долар в умовах війни має значення.”

Війна в Україні — це світова катастрофа. Нинішні економічні проблеми нашої країни вимагають дій та зусиль усього цивілізованого світу. Зараз важливо, щоб відновлення нашої країни відбувалося помірковано і прозоро, щоб гроші витрачались якомога ефективніше. Тому якщо кошти можуть залишатися в бюджеті України — вони повинні спрямовуватися на покриття нагальних потреб країни.

Ми закликаємо Уряд та світових партнерів підтримати перегляд політики щодо сплати доплат з метою їх призупинення (щонайменше на період війни й післявоєнного відновлення). Якщо МВФ хоче сприяти справедливому глобальному відновленню – він не повинен стягувати з економічно нестабільних країн критично важливі для них кошти.

Вас може зацікавити