Наскільки умови кредитування ЄС економічно привабливі для України?

Марія Мигаль

Україна має доволі довгу історію співпраці з широким колом міжнародних фінансових організацій, які надають нам кредити, підтримують реформи та інвестиційні проєкти. Нині ми знаходимось в обставинах, за яких їхня підтримка стала особливо необхідною для країни. Війна з рф, за оцінками фахівців агентства USAID, обходиться Україні у 5-6 млрд дол. США на місяць, тож кредитна допомога, яка надходить, є одним із джерел підтримки українського народу. 

Одним із партнерів України, який надає політичну, гуманітарну та фінансову підтримку, є Європейський Союз. Загальна сума отриманої допомоги від ЄС за 7 місяців повномасштабного вторгнення рф становить 2 426 млн дол. США (78 379 млн грн), включаючи грант 132 млн євро.

На початку жовтня Україна підписала меморандум з ЄС, який передбачає отримання макрофінансової допомоги у розмірі 5 млрд євро. Вона є другим етапом реалізації запланованої підтримки України на суму до 9 млрд євро, що була оголошена Європейською комісією у травні. Гроші надаються у формі довгострокових позик на пільгових умовах –  строком на 25 років із відстрочкою платежів на 10 років. Крім того, рішення передбачає надання коштів з бюджету ЄС для покриття ризику збитків за цими додатковими кредитами у вигляді вже отриманого траншу розміром 1 млрд євро. 

На яких засадах Україна отримувала кредити від ЄС до початку війни? Наскільки умови були економічно привабливими для нашої країни? Скільки коштів із державного бюджету було спрямовано на погашення цих позик?

Історія взаємодії України з ЄС бере відлік від 1993 року, і є найдовшою серед співпраць з іншими міжнародними фінансовими організаціями. Від 2014 року Україна реалізує амбітну програму реформ задля пришвидшення економічного зростання та покращення рівня життя громадян. Відтоді за 5 років співпраці ЄС надав Україні кредити у розмірі 15 мільярдів євро.

Динаміка погашення позик, отриманих Україною від ЄС, є однією з тематик дослідження Інституту аналітики та адвокації – Кредитування України міжнародними фінансовими організаціями: пріоритетність вибору

За результатами дослідження, до початку війни найбільше навантаження по погашенню боргу ЄС припадало на 2020 рік – обсяги погашення тіла кредиту дорівнювали фактичним платежам та перевищували 15 млн грн.  

Слід зазначити, що невиконання Україною умов кредитних угод з ЄС було зафіксоване у 1994-1995 роках та 2000-2001 роках. Порушення зобов’язань спричинило нарахування кредитором штрафів на загальну суму 3 225 тис. грн. 

За весь період співпраці з ЄС сума комісії за обслуговування боргу становить 12 тис грн, і є найменшим показником серед інших МФО. Сума нарахованих витрат за фактичними платежами на погашення позики становить 2,427 млн грн. 

Результатом дослідження є рейтинг МФО за ефективністю надання позик, сформований шляхом таксономічного аналізу та бального рейтингування.

Обидва підходи до порівняння умов співпраці з МФО, серед яких ЄС, здійснювалися на основі 8 індикаторів: 

  • кількість профінансованих проєктів; 
  • рівновекторність;
  • сума позики;
  • фактичні платежі за позикою;
  • частка відсотків від суми позики;
  • комісія за обслуговування; 
  • наявність штрафів;
  • операційні витрати. 

За результатами бального рейтингового оцінювання, ЄС посідає п’яту позицію за ефективністю реалізації кредитних програм, а за підсумками таксономічного аналізу – четверте місце.

Утім співпраця з МФО – багатоаспектне питання, оцінити її ефективність за допомогою лише кількісних методів дослідження неможливо. Автори відмічають, що хоча таксономічний аналіз враховує більше особливостей та відхилень, ніж бальне рейтингування, необхідний додатковий аналіз контексту та інших якісних показників.

Вас може зацікавити